התכנית התלת שנתית:

שנה א':

ימי רביעי מ 9.30 עד 14.00

תחילת הלימודים ב 6.10

שם הקורס מנחה דרישות האגודה
מהות ואישיות – קורס בסיס אמתי מגד תוספת שלנו, לא נדרש
הגישה המערכתית אלישע אזר מודלים תיאורטיים 1
גישות חווייתיות בטיפול משפחתי ד"ר עשהאל רומנלי שיטות התערבות 1
טיפול זוגי מבוסס מובחנות אמתי מגד מודלים תיאורטיים 2
הגישה ההקשרית במעגל חיי המשפחה ד"ר עופרה שחם מעגל חיי המשפחה
פסיכותרפיה מבוססת ראויות אמתי מגד מיומנויות 1
מיניות אלישע אזר בעיות מיניות במשפחה
  1. מהות ואישיות אמתי מגד:

קורס המבוא לגישה. מהי אותנטיות? האם יש לנו עצמי אמיתי ועצמי כוזב? כיצד ניתן לעשות אבחנה בין החלקים האותנטיים בנפשנו, לבין אלה שאימצנו לעצמנו בתהליך החיברות שלנו למשפחתנו והחברה? קורס זה מתחיל לשרטט את האופנים בהם הצורך שלנו בשייכות ואהבה גורם לנו להתכחש לצרכים, רגשות וצרכים אמיתיים ולהסתפק במקומם בכוזבים. הקורס מציע תפיסה מהפכנית של הקשבה לרגשות: לא לכל הרגשות והצרכים צריך לתת מקום בטיפול. טיפול טוב נותן מקום לרגשות וצרכים אמיתיים ומגדלים ומתעלם או מסיט הצידה את אלו שמשאירים אותנו תלותיים.

  1. הגישה המערכתית (מודלים תיאורטיים 1) אלישע אזר:

הקורס עוסק בפיתוח ראייה מערכתית. נלמד על עבודתו של גרגורי בייטסון, נבין את המושגים קיברנטיקה מרמה ראשונה, שניה ושלישית ונדגים כיצד הם באים לידי ביטוי בהקשר של המערכת המשפחתית. נעסוק במושגים קשורים כגון "סביבה מתירה" ונתאמן בזיהוי והתערבות בסביבות מתירות.

בהמשך הקורס ננסה להבין כיצד ניתן להתבונן בצורה מערכתית על יחסי הורים-ילדים וכיצד נעשית התערבות מערכתית עם משפחה כפי שהדבר בא לידי ביטוי בעבודתו של סאלבדור מינושין.

  1. גישות חוויותיות בטיפול משפחתי (שיטות התערבות 1) ד"ר עשהאל רומנלי

Everything worth knowing, can't be taught. It must be experienced.

Carl Whitaker

החוליה החלשה ביותר של כל מטפל/ת הוא… המטפל/ת. הדרך הטובה ביותר לגדול כמטפל/ת, הוא לחוות את הכלים הנלמדים על עצמנו (ובזוגיות שלנו).

בקורס זה נתנסה על בשרנו במגוון מודלים, תרגילים, והתערבויות מעולם הטיפול המערכתי (ויאטקר, בואן, קיני, פארלי, ועוד) כמו גם כלים מעולם האימון, הפסיכודרמה, האילתור והתקשורת הלא מילולית.

כל שיעור יכלול הסבר תיאורטי ותרגול חוויתי. נשאף גם להביא את בני/בנות זוג הסטודנטים לכשיתאפשר בכדי לחוות את הכלים בצורה מלאה.

  1. טיפול זוגי מבוסס מובחנות (מודלים תיאורטיים 2) – אמתי מגד:

קורס המבוא כולל בתוכו הבנה מעמיקה של מושג המובחנות והאפשרות להשתמש בו בעבודה זוגית. הקורס מציג את ההבדלים העקרוניים בין טיפול זוגי מבוסס התקשרות ויחסי אובייקט לבין טיפול זוגי מבוסס מובחנות. מוצגים המרכיבים השונים של מובחנות, והאופנים שבהם המטפל יכול לזהות אותם ולדחוף את בני הזוג לקראתם. הקורס עוסק בהרחבה בנושא של תחושת עצמי משוקפת ותחושת עצמי איתנה וכיצד ניתן לסייע למטופלים לבנות תחושה עצמית הנובעת מתוכם ולא משיקופי הסביבה. מוצגים תרגולים ומשחקי תפקידים שמתוכם ניתן ללמוד שלל שאלות והתערבויות הדוחפות בני זוג למובחנות גבוהה יותר. נעשה שימוש בסרטים וכן הצגה של טיפול מלא של אמתי מגד בגישה.

  1. פסיכותרפיה מבוססת ראויות (מיומנויות 1) אמתי מגד:

טיפול זוגי ומשפחתי מבוסס מובחנות וראויות אינו נטול ערכים ושיפוט. להפך! גישה זו מבחינה בכך שעמוד שדרה מוסרי הוא אבן יסוד ביכולת של בני זוג ליהנות באמת מכל השפע שזוגיות ארוכת טווח יכולה להציע להם. מה הופך אדם לראוי ומה מחבל בכך? כיצד מגדלים ילדים ראויים? כיצד דוחפים בני זוג לקחת אחריות על עצמם, לשחרר את האשמה המדומה שלהם ולהתבונן בכנות באשמתם האמיתית? אילו שאלות והתערבויות דוחפות בני זוג לפתח יושרה שמתוכה יוכלו לחוש זכאים וראויים לחגוג את הגבריות, הנשיות, החושניות והתשוקה שלהם?

  1. הגישה ההקשרית במעגל חיי המשפחה (מעגל חיי המשפחה) ד"ר עופרה שחם:

המודל  FLC עוסק במשימות המרכזיות העומדות בפני המשפחה בשלבי ההתפתחות השונים וביחסי הגומלין המשתנים בין הפרט והמשפחה. הקורס יעסוק במודל מההיבט ההקשרי של הגישה Contextual Therapy ויעניק מסגרת תאורטית רחבה ומעמיקה להבנת תהליכים וכוחות סמויים הפועלים במשפחה מהיבט התפתחותי-הקשרי.

  1. בעיות מיניות במשפחה אלישע אזר:

מיניות היא מונח רחב המקיף היבטים רבים מהחוויה האנושית. היא חלק מהזהות שלנו, מושפעת מחוויות העבר, ערכים, ידע, חיי היום יום וציפיות. היא בעלת חשיבות גדולה במערכת היחסים שלנו עם עצמינו ועם בן או בת הזוג כאשר אנו במערכת זוגית.

בקורס זה נבחן היבטים שונים שמשפיעים על מיניות האדם ועל המערכת הזוגית. ננסה להבין איך הדברים עובדים מהבחינה הפיזית, מהן ההגדרות הקליניות לבעיות בתיפקוד המיני, מהי זהות מינית ומגדרית וכיצד השלכות משפחתיות, חברתיות ודתיות עשויות להשפיע על המיניות.

בנוסף לכך נתנסה במפגש עם תכנים מיניים ונשפר את היכולת שלנו לשוחח על כך עם מטופלים.

שנה ב':
שם הקורס מנחה דרישות האגודה
מודלים משולשים אמתי מגד בעיות תפקוד של הפרט במשפחה
גישות חווייתיות בטיפול משפחתי 2 ד"ר עשהאל רומנלי שיטות התערבות משפחתי 2
גישות חווייתיות בטיפול זוגי ד"ר עשהאל רומנלי שיטות התערבות זוגי 1
טיפול משפחתי בנוכחות ילדים מיכל שוחט מיומנויות בטיפול בנוכחות ילדים
מיינד מאפינג ומניפולציות אמתי מגד שיטות התערבות זוגי 2
שאילת שאלות בסיסי אמתי מגד מיומנויות 2
מיניות מתקדם אמתי ומרצים אורחים תוספת שלנו, לא נדרש
  1. מודלים משולשים (בעיות תפקוד של הפרט במשפחה) אמתי מגד:

הגישה המערכתית מבינה סימפטומים וקשיים אצל היחיד כתוצאה של המעורבות שלו במשולש עם הוריו. בקורס זה נעסוק באפשרות שמחלות נפש מסוימות כגון סכיזופרניה ואנורקסיה, וכן תופעות כגון אלימות כלפי ילדים במשפחה וניכור הורי, הן כולן תוצאה של שילוש ילדים בתוך המערכת הזוגית.

כשבני זוג אינם מתמודדים עם המתח הזוגי המובנה בתוך יחסים ארוכי טווח, הם נוטים לפנות לצד שלישי. הם משלשים את ילדיהם, את המשפחה המורחבת, מאהבים ומאהבות, לתוך המאבק הזוגי ובכך מפחיתים את המתח ביניהם, אך הופכים אותו לכרוני. גם המטפל הזוגי הופך להיות צלע בתוך המשולש, אם לא יבחין בכך ויצליח להישאר במרכז של עצמו. כיצד מסייעים לבני זוג לשחרר אחרים ממשולשים? כיצד מסייעים לבני זוג לצאת ממשולשים שאחרים הכניסו אותם אליהם? כיצד המטפל יכול ללמוד להימלט מהשילוש שבני הזוג ינסו לעשות לו?

  1. שאילת שאלות בסיסי אמתי מגד:

שאלו אתכם פעם שאלה שטילטלה אתכם? שאלתם פעם מישהו, חבר או מטופל, שאלה ששינתה את חייו? קורס זה הוא ייחודי. סוגי השאלות ואופן הלימוד הוא פיתוח ייחודי של אמתי מגד. מה נלמד? סוגים שונים של שאלות היוצרות שינוי באמונות, שינוי בנראטיבים, לקיחת אחריות, התבגרות וצמיחה. נעסוק בנושאים כגון צרכים אמיתיים ומדומים, רגשות אמיתיים ומדומים, אשמה אמיתית ומדומה, קולות שונים בתוכנו, יוצאי דופן והצלחות ונאמנות למשפחת המוצא. שילוב של תפיסות מערכתיות ונראטיביות, כמובן עם קורטוב מובחנות, נוכחות ופרובוקציות

  1. מיניות מתקדם אמתי מגד ומרצים אורחים:

בקורס זה נחבר את המושגים וההבנות שלמדנו בקורסים השונים על מיניות וזוגיות לכדי מכלול אחד שניתן לעבוד עימו. נעסוק באופנים שבהם בעיות וליקויי תפקוד מיני מבטאים וקשורים לכלל מערכת היחסים הזוגית והמשפחתית. נלמד כיצד בני הזוג משפיעים, יוצרים ומשמרים ליקויי תפקוד מיני האחד אצל השני. נלמד לשאול שאלות מסוגים שונים כדי לחקור, להבין ולהשפיע על מערכות היחסים המורכבות הללו. לקורס יצטרפו מספר מרצים אורחים שיתנו את הזווית היחודית שלהם על הנושא ויעשירו את המשתתפים בתובנות מתחום המיניות הקשובה, הטנטרה, המיניות הנשית ועוד.

  1. גישות חוויותיות בטיפול משפחתי 2 (שיטות התערבות 1) – ד"ר עשהאל רומנלי

היכולת לשחק ולהיות ספונטני בטיפול זוגי היא מרכיב חשוב ביצירת הקשר והצלחת הטיפול המשפחתי. "רגעי עכשיו" בהם המטפל/ת והלקוח יוצרים יחד באופן ספונטני חוויה חדשה, תורמים לשינוי מבנים מחשבתיים ומאפשרים שינוי וגדילה בתהליך הטיפול הזוגי. רגעים אלה אינם ניתנים לתכנון, והם תוצאה של פתיחות ויכולת האילתור של המטפל/ת תוך כדי הקשבה לחווית המשפחה. יכולת אילתור היא יכולת נרכשת, שניתן ללמוד, לתרגל ולשכלל.

קורס זה מבוסס על תיאוריות, כלים ותרגילים מוכחים מעולם האילתור התיאטרלי, הפסיכותרפיה, והטיפול המשפחתי. כלים אלה משפרים את יכולות האילתור, הספונטניות והמשחקיות של מטפלים/ות משפחתיים. התרגילים וההתנסויות מלווים בחומר קליני עשיר שיאפשר יישום לעבודה הקלינית בשטח ועיגון בהמשגות תיאורטיות עכשיווית. ההתשלמות בנויה כמודל למידה חוויתי המובסס על תרגול קונקרטי, רפלקסיה בקבוצות קטנות והמשגה תיאורטית במליאה.

  1. גישות חוויותיות בטיפול זוגי (שיטות התערבות זוגי 1) – ד"ר עשהאל רומנלי

בטיפול זוגי, לעיתים קרובות המטפל/ת מתפקד/ת כ״שלישי״ של הזוג – ולכן חשופ/ה למניפוצליות, קואליציות, דרמות, העלבויות ומנגנוני הגנה של בני הזוג.

כמטפלים/ות זוגיים/יות, עלינו להעצים את המיומנויות, מובחנות, ומשחקיות שלנו בכדי לעזור לבני הזוג לזוז.

בקורס זה נתנסה על בשרנו במגוון מודלים, תרגילים, והתערבויות מעולם הטיפול הזוגי (גוטמן, באדר ופירסון, טרי ריל, ועוד) כמו גם כלים מעולם האימון, הפסיכודרמה, האילתור והתקשורת הלא מילולית.

כל שיעור יכלול הסבר תיאורטי ותרגול חוויתי. נשאף גם להביא את בני/בנות זוג הסטודנטים לכשיתאפשר בכדי לחוות את הכלים בצורה מלאה.

  1. מיומנויות בטיפול משפחתי בנוכחות ילדים מיכל שוחט

הטיפול המשפחתי הוא אבן הראשה של הטיפול המערכתי. למרות זאת בשנים האחרונות מודרת נוכחותם של ילדים מחדר הטיפול לטובת פרקטיקה של הדרכת הורים ללא ילדים ושל טיפול דיאדי במקום התבוננות כוללת במערכת המשפחתית . הקורס הנוכחי מחזיר את הילדים לחדר הטיפול ומתבונן מחדש על תיאוריות מערכתיות קלאסיות כמו הגישה המיבנית ( מינושין) האסטרטגית( היילי ומדנס) וההקשרית ( נאג') לצד תפיסות מתחומי דעת נוספים כמו סוציולוגיה וביולוגיה.

  1. מיינד מאפינג ומניפולציות בזוגיות (שיטות התערבות זוגי 2) אמתי מגד

לעיתים, מתוך רצון לחבק ולהכיל את קשייהם של המטופלים שלנו, אנו מתעלמים מהיכולת ומהבחירה שלהם להתעלל אחד בשני, וגם בנו המטפלים. בני זוג משתמשים במניפולציות, שקרים ועונשים, הרבה יותר משרוב אנשי המקצוע מוכנים להודות. היכולת של בני זוג לקרא האחד את המיינד של האחר היא עצומה, ורבים מהם עושים שימוש נרחב ביכולת זו כדי להכאיב ולפגוע.

כאשר המטפל הזוגי נעשה ער לכל אלה ומגיב להם במהירות ובחדות, הפגישה הטיפולית תופסת תפנית חדה. המפגש הטיפולי הופך מסוכן יותר, בטוח פחות, ועם זאת, מהיר וממוקד הרבה יותר.

המטרה העיקרית של הקורס היא להפוך את המטפל למיומן בזיהוי מהיר של מאבקי הכוח והכלים שבני הזוג משתמשים בהם ביחסיהם. מטפלים שעברו את הסדנה דיווחו שהם החלו להשתמש במיומנות שנרכשה בהצלחה מיד בתום הסדנה ושהטיפולים שלהם הפכו אפקטיביים יותר וגם מהנים יותר.

שנה ג':
שם הקורס מנחה דרישות האגודה
דיני משפחה עו"ד מיכל מוזס דיני משפחה
אינטנסיב אתיקה 10 שעות אתיקה
שאילת שאלות מתקדמים אמתי מגד תוספת שלנו, לא נדרש
מיפוי מיינד טראומטי אמתי מגד תוספת שלנו, לא נדרש
  1. דיני משפחה עו"ד מיכל מוזס

מבוא לדיני משפחה במשפט הישראלי 2. גירושין- דיני הגירושין ע"פ ההלכה 3. סמכות השיפוט 4. מזונות 5. אלימות במשפחה6. היחסים הכלכליים בין בני הזוג: 7. הסכמי ממון הסכמי גירושין, גישור .8 החזקת ילדים וזמני שהות 9. אפוטרופסות- קבלת החלטות לגבי קטינים – 10. חוות דעת מומחה בענייני קטינים תסקיר פקיד סעד ,12. ניכור הורי

2. אינטנסיב אתיקה אלישע אזר

קורס זה נועד להקנות ידע בתחום האתיקה בטיפול זוגי ומשפחתי מתוך מטרה להקנות כלים להתמודדות עצמאית עם דילמות אתיות שעלולות לעלות במהלך העבודה הטיפולית. במהלך הקורס נבחן ערכים הקשורים עם עולם הטיפול בכלל ועם הטיפול הזוגי והמשפחתי בפרט, נגדיר מושגים ועקרונות אתיים רלוונטיים וננתח הצגות מקרה על מנת לפתח מיומנויות להתמודדות מעשית עם הדילמות האתיות.

3. שאילת שאלות מתקדמים אמתי מגד:

שאלות טובות אינן רק אוספות מידע, הן גם יוצרות מידע, משנות תפיסות ומבנות מחדש את המציאות. בקורס זה נלמד את האומנות של העלאת השערות ובניית שאלות היוצרות שינוי אצל המטופל, הזוג או המשפחה. הקורס כולל היכרות עם סוגים רבים ושונים של שאלות (מעגליות, רפלקטיביות, אסטרטגיות ומעמתות), למידה של העקרונות ואימון בזוגות, תוך כדי הדרכה, בשימוש מדויק ויעיל בשאלות מתערבות.

  1. מיפוי מיינד טראומטי אמתי מגד

טראומה בין אישית נוצרת כאשר הקורבן ממפה את המיינד של התוקפן ומה שהוא רואה שם כל כך נורא שהקורבן חייב לחסום זאת ולגרום לחלקים במח שלו להפסיק לפעול, או לפעול פחות טוב. הפסקת הפעילות של חלקים אלו במוח היא שיוצרת את הסימפטומים הפוסט טראומטיים. בקורס זה נלמד כיצד לשקם את היכולת של הפרט לתפוס מחדש את המציאות כפי שהיא, להעיז לראות מה שכבר ראה, ובכך לחיות חיים מלאים ונטולי סימפטומים.

הדרכה:

בנוסף לכך התכנית כוללת:

  1. שתי קבוצות של הדרכה קבוצתית 32 שעות כל אחת, בשנה ב' וג'. 8 מפגשים בני 4 שעות מלאות. אחת לחודש. 64 שעות הדרכה קבוצתית, בהתאם לדרישות האגודה הישראלית לטיפול משפחתי וזוגי.
  2. הדרכה חיה מאחורי מראה: שתי סטים של הדרכה חיה, 15 מפגשים בכל שנה, 30 מפגשים בסך הכל, של הדרכה אישית מאחורי מראה של זוג או משפחה, בתוך החדר. ההדרכה נעשית מאחורי מראה חד כיוונית או בעזרת טלויזיה במעגל סגור. למודרך ישנה אוזנייה והמדריך מדריך אותו דרכה. בחדר השני יושבת קבוצת התלמידים וצופה במתרחש. לקראת סוף המפגש, הקבוצה נכנסת ונותנת פידבק לזוג או למשפחה